Nederland heeft succesvol onderwijssysteem

11-05-2017

Verus kopt na de negatieve sfeer rondom onderwijsgelden met positieve berichtgeving over het Nederlandse onderwijs en omarmt de conclusie van prof. dr. Alma Harris, hoogleraar Educational Leadership aan het Institute of Education in Londen. Zij noemt het Nederlandse onderwijs 'a best-kept educational secret'.

 

"Ben je de negatieve berichtgeving over ons onderwijs helemaal beu? Lees het deze week verschenen The Dutch Way in education en voel de trots op ons mooie systeem weer groeien. In dit boek staat wat andere landen kunnen leren van ons onderwijssysteem. Één van onze geheimen: Vrijheid van onderwijs. 

 

Realiseren Nederlanders zich wel wat een succesvol onderwijssysteem zij hebben?, vraagt Prof. dr. Alma Harris zich af. De hoogleraar Educational Leadership aan het Institute of Education in Londen noemt ons onderwijs, ‘a best-kept educational secret’: we realiseren goede onderwijsresultaten en kansengelijkheid en onze kinderen zijn daarbij de gelukkigste van de wereld.

 

In The Dutch Way in education Teach, learn & lead the Dutch Way beschrijven Nederlandse onderwijsspecialisten verschillende aspecten van ons onderwijssysteem. Zij en Harris concluderen dat wij meer internationale aandacht verdienen. Anderen kunnen wat van ons leren. 

 

Harris noemt drie zaken waarin het Nederlandse onderwijssysteem een voorbeeld is voor de wereld:

  • Het zijn niet competitie en marktwerking waarop onze goede onderwijsresultaten gestoeld zijn, maar vrijheid. Het Nederlandse onderwijs steunt op goede samenwerking tussen leraren, scholen en gemeenschappen. Ons systeem van vrijheid van onderwijs betekent een sterke autonomie voor scholen, die in combinatie met strenge publieke verantwoording zijn vruchten afwerpt.
  • Iedereen mag meedoen: gelijkheid boven excellentie.
  • Tegelijkertijd zijn gelijkheid en kwaliteit prima te combineren. Misschien valt er nog wat te winnen op dit terrein, maar vergeleken met andere landen behaalt Nederland echt goede onderwijsresultaten. 

 

De diesel onder de onderwijssystemen

‘Quick fix’ en ‘high performance’ ga je hier niet vinden, weet Harris. Maar ons systeem staat, na decennia van bouwen, als een huis. Onze aandacht voor de onderkant en middenmoot is groter dan die voor de excellente leerling, dus daar kan wel wat verbeterd worden. Aan de andere kant, schrijft de professor, is gelijkheid ook een vorm van excellentie."

 

Verus is blij met het verschenen boek en omarmt de conclusie.

Het boek kan hier worden besteld

 

Bron: Verus

 

 

Terug naar vorige pagina