Oratie Gert Biesta 'De wal keert het schip, velen accepteren de smalle definitie van onderwijskwaliteit niet meer'

11-04-2018

Op 11 april sprak Gert Biesta een oratie uit bij de aanvaarding van de NIVOZ-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek, waarin hij zijn waardering uitsprak aan de schatbewaarders van de pedagogiek in Nederland. Waarin hij een aantal niet-altijd-goed-begrepen noties uit zijn werk rechtzette. Waarin hij opmerkelijk kleur gaf aan zijn bekende drieslag ‘kwalificatie-socialisatie-persoonvorming’. 

 

Zijn titel ‘Tijd voor pedagogiek’ kan opgevat worden als een strijdvaardige, bemoedigende oproep voor een terugkeer van de pedagogiek, die in de schaduw van de ontwikkelingspsychologie is komen te staan en in de marge gedrukt is door empirisch-analytisch onderwijsonderzoek. De complete oratie is hier te lezen of klik op de afbeelding.

 

Waar zie jij de spanning in het Nederlandse pedagogische klimaat?

‘Heel scherp gesteld kom ik een goed begrip van waar het in de pedagogiek om draait maar weinig tegen in Nederland. Heel veel wat ik zie gebeuren in opleidingen pedagogiek is toch meer een soort toegepaste ontwikkelingspsychologie, waarbij het gaat om zoiets als ‘sociaal-emotionele ontwikkeling’. Voor een groot deel is het pedagogisch denken door dergelijke psychologiserende taal overgenomen. In het onderwijs zelf zie ik heel veel goede bedoelingen, maar tegelijk ook weinig verbinding met een pedagogische manier van spreken, denken, handelen. En dat is jammer, want dat is een heel rijke en belangwekkende traditie.’

 

Lees het hele artikel bij Hetkind.org

 

Bron: Het kind.org

 

 

Terug naar vorige pagina