Het belang van inductie: “maak iemand onderdeel van de cultuur”
16-05-2025
Om mensen te binden en boeien in het onderwijs is goede inductie nodig. Daarvoor is het niet voldoende dat iemand alleen de pedagogische en didactische vaardigheden (bij)leert, maar moet een nieuwe leraar echt onderdeel worden van de cultuur. Hierover vertellen Michelle Helms-Lorenz en Geke Schuurman in de podcast Zin in lesgeven.
Michelle Helms-Lorenz en Geke Schuurman, beiden werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen, begonnen in het voorjaar van 2024 met de ontwikkeling van zogenoemde maatwerk inductie-arrangementen. Er was door de jaren heen al veel ontwikkeld, maar nieuwe doelgroepen vragen andere vormen van begeleiding, dus hoog tijd daar zaken voor te ontwikkelen.
Geke: “Goed onderwijs vraagt dat je mensen goed opleidt, begeleidt en verder professionaliseert. In het onderwijs zijn er behoorlijk wat starters, maar ook zij-instromers/deeltijders die vanuit een ander beroep komen. Juist die laatste groep moet, ondanks hun werkervaring in een ander werkveld, vanaf nul beginnen in het onderwijs. Dat vraagt niet alleen iets van de onderwijsinstituten, maar ook van het werkveld. Maar we wisten nog niet zo goed wat dat precies was, dus daar hebben we onderzoek naar gedaan. We hebben bijvoorbeeld binnen Frosk onderzocht welke ervaring de starter en de zij-instromer meebrengen naar het onderwijs, hoe we die ervaringen kunnen gebruiken om ook de ervaren collega’s daarmee kennis te laten maken. Daarnaast onderzochten we wat deze specifieke doelgroepen aangeboden moeten krijgen om zich te professionaliseren voor de nieuwe baan in een totaal ander werkveld met hele andere contexten.”
Michelle vult aan: “Het gaat om de begeleiding van startende leraren. Hoe doe je dit nou in de praktijk? En hoe zorg je ervoor dat iemand onderdeel wordt van de cultuur en daar ook zijn of haar eigen inbreng kan geven?”
Bron: Voion
« Terug naar het overzicht