Onderwijsavond NIVOZ: Hoe geef je onderwijs met hart en ziel in een digitale context?

24-01-2024

 

Stichting Nivoz organiseert een onderwijsavond met Remco Pijpers en Haike de Visser met als thema Hoe geef je onderwijs met hart en ziel in een digitale context? Digitale leermiddelen en ontwikkelingen bieden prachtige mogelijkheden om het pedagogisch-didactisch handelen te versterken. Maar blinde toepassing draagt risico’s met zich mee. Hoe verhoud je je tot de kansen, verwachtingen én gevaren? Hoe zorg je voor de pedagogische ruimte waarin je vanuit een open blik doordachte keuzes kunt maken? Op dinsdagavond 23 januari in het Rotterdamse Dokhuis kun je met elkaar in gesprek over deze vraagstukken.

'Kris, één van mijn leerlingen uit groep 7, haalt hoge resultaten voor toetsen en zit in de plusklas. Echter, wanneer hij zelf iets lastig vindt, blokkeert hij. Deze ochtend zie ik hem zijn chromebook dichtklappen, aan de kant schuiven, en zijn hoofd op zijn armen leggen.(…) Met betraande wangen kijkt hij me aan: ‘ik haat Snappet, juf!’

Deze laatste uitspraak werd de titel van een veelgelezen blog van Haitske de Visser op het NIVOZ platform. Ze beschrijft daarin haar ervaring met digitale leermiddelen, waar ze graag gebruik van maakt, maar die soms ook iets anders van haar vragen dan wat een leerling vraagt. 'Ik wil ervoor waken dat ik uitvoerder word van een systeem of methodes’, schrijft ze. 'Ik kijk naar de leerlingen: hoe reageren ze op mij, op mijn lessen, op de technische tools die ik inzet? Wat krijg ik van ze terug?'

Onder invloed van digitale technologie verandert er veel in het onderwijs: niet alleen in de wijze waarop leerlingen opdrachten maken en feedback krijgen, maar ook in de rol van de leraar en de leerkracht-leerling relatie. Wie of wat heeft op welke wijze ‘de leerling in beeld’? Welke plek geef je data in het onderwijsproces? En wie heeft er zeggenschap over de inzet van technologie?

Te midden van voortschrijdende technologische ontwikkelingen, is het belangrijk met elkaar stil te blijven staan bij hoe je je daartoe verhoudt. Staan er waarden van jouzelf of jouw school op het spel en wat heb je dan te doen? Welk vuurtje wordt er bij jou aangewakkerd of juist gedoofd door de inzet van technologie?

Digitale leermiddelen en andere digitale ontwikkelingen bieden in potentie ook prachtige mogelijkheden om het pedagogisch-didactisch handelen te versterken, maar blinde toepassing draagt risico’s met zich mee. Hoe verhoud je je tot de kansen, verwachtingen én gevaren? Hoe zorg je voor de pedagogische ruimte waarin je vanuit een open blik doordachte keuzes kunt maken?

Op dinsdag 23 januari gaan we bij stichting NIVOZ in het Rotterdamse Dokhuis met elkaar in gesprek over deze vraagstukken.

Meer info en aanmelden



« Terug naar het overzicht