Arbeidsmarkt primair onderwijs 2025 in beeld: minder tekorten, maar druk blijft groot

02-10-2025

 

Hoe ziet de arbeidsmarkt in het primair onderwijs er in 2025 uit? Stromen er meer of juist minder pabostudenten in? Hoe verhouden het aantal schoolleiders, leraren en onderwijsondersteuners zich tot elkaar? En hoe tevreden zijn de onderwijsprofessionals met hun werk? Met de jaarlijkse Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs biedt het Arbeidsmarktplatform PO inzicht in de strategische kansen en knelpunten op de onderwijsarbeidsmarkt. De nieuwe editie is vanaf 18 september beschikbaar.

Net als in de vorige edities bevat elk hoofdstuk een samenvatting, infographic en een paragraaf Wat betekent dit voor jouw beleid? Daarmee biedt het concrete handvatten voor  schoolleiders, bestuurders en HR-adviseurs om door de complexe arbeidsmarkt te navigeren.

Lees de Arbeidsmarktanalyse

Belangrijkste trends en ontwikkelingen 2025

Leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders zetten zich dagelijks met grote betrokkenheid in voor goed onderwijs aan alle leerlingen. Dat doen zij met plezier: 85% is (zeer) tevreden met hun werk. Er zijn positieve ontwikkelingen zoals een grotere instroom via de pabo en alternatieve routes, maar de personeelstekorten blijven voelbaar. Investeren in gezonde werkomstandigheden, duurzame inzetbaarheid en professionele ontwikkeling blijft daarom belangrijk voor de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het onderwijs.

‘Het is mooi dat zoveel onderwijsprofessionals tevreden zijn over hun werk en collega’s. Dat biedt een goede basis om werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken, mensen te behouden en nieuwe mensen te binden’, aldus Anton Bodegraven, voorzitter van het Arbeidsmarktplatform PO.

Kerncijfers op een rij

  • Het landelijke lerarentekort bedraagt in 2024 circa 7.730 fte (8,1% van de werkgelegenheid), een daling van 21% ten opzichte van 2023 (9.760 fte).
  • Het tekort aan schoolleiders komt in 2024 uit op 850 fte (9,8%), een afname van 33% ten opzichte van 2023 (1.275 fte).
  • De uitgaven aan personeel niet in loondienst (PNIL) stegen van 2,5% in 2013 naar 4,9% in 2023.
  • Het aantal toegekende subsidies voor zij-instromers groeide van 23 in 2014 naar 852 in 2024.
  • Pabo-afgestudeerden (cohort 2022) hebben een sterke arbeidsmarktpositie: 87% vond binnen een jaar een baan in het basisonderwijs, 76% werkt 0,8 fte of meer, 92% heeft een reguliere aanstelling en 35% beschikt over een vast contract.
  • Het aantal leraren dat doorwerkt na de AOW-leeftijd steeg van 1.695 in 2017 naar 3.923 in 2024.
  • Medewerkers zijn zeer positief over (psycho)sociale veiligheid: 91% vindt dat hun leidinggevende oog heeft voor welzijn en 97% ervaart persoonlijke belangstelling van collega’s.
  • Over het algemeen voelen medewerkers zich veilig: 85% kan gemakkelijk hulp vragen, 78% kan kwesties naar voren brengen en 71% ervaart ruimte om fouten te maken.
  • Op het gebied van professionele ontwikkeling voelt 94% zich gesteund door de leidinggevende; 76% volgde de afgelopen twee jaar een opleiding of cursus, vooral gericht op het verbeteren van het huidige werk.
  • De ervaren werkdruk daalde van 59% in 2019 naar 44% in 2024, al vindt ruim de helft (51,5%) dat aanvullende maatregelen nodig zijn.

Over de Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2025

De analyse biedt een overzicht van de belangrijkste trends en uitdagingen in het primair onderwijs. De cijfers helpen schoolorganisaties en regio’s om hun situatie te vergelijken met landelijke trends, beleid (cijfermatig) te onderbouwen, knelpunten bespreekbaar te maken of juist successen zichtbaar te maken.

Elk hoofdstuk start met een infographic met de belangrijkste feiten en cijfers. Download hieronder de infographics voor een visuele samenvatting van de cijfers.



« Terug naar het overzicht