Beeld zij-instromende schoolleiders overwegend positief – PO
31-10-2025
Uit onderzoek van het Arbeidsmarktplatform PO blijkt dat onderwijsprofessionals een overwegend positief beeld hebben van zij-instromende schoolleiders in het po. De resultaten bieden aanknopingspunten voor schoolbesturen, HR en (G)MR om werving, selectie en begeleiding van schoolleiders van buiten het onderwijs verder te versterken.
Er is een flink tekort aan schoolleiders in het primair onderwijs. Momenteel gaat het om maar liefst 850 fte. Uniek voor Nederland is de mogelijkheid om zonder ervaring in het onderwijs in te stromen als schoolleider. Dat betekent een groot potentieel aan kandidaten met waardevolle kennis en ervaring uit andere sectoren. Hoe komt het dan dat er in de praktijk nog maar weinig zij-instromers zijn? Om die vraag te kunnen beantwoorden, onderzocht Arbeidsmarktplatform PO het imago van zij-instromende schoolleiders.
Overwegend positief
Arbeidsmarktplatform PO hield een enquête onder 557 onderwijsprofessionals, ondervroeg bestuurders, leraren en HR-professionals en analyseerde vacatureteksten op meesterbaan.nl. De resultaten laten zien dat de beeldvorming over zij-instromende schoolleiders overwegend positief is. Bijna de helft van de onderwijsprofessionals die de enquête invulden (42%) heeft een positief beeld van zij-instromende schoolleiders. Een kwart geeft zelfs aan dat hun schoolorganisatie (zeer) positief staat tegenover zij-instromende schoolleiders. Daar staat tegenover dat een derde (37%) een negatief beeld heeft en een achtste zelfs een zeer negatief beeld.
Ervaring noodzakelijk?
Een belangrijke factor die het beeld bepaalt, is de heersende mening binnen de school over het belang van onderwijservaring. De ene groep onderwijsprofessionals vindt gebrek aan ervaring in het onderwijs geen probleem en ziet competenties uit andere sectoren als kans voor ontwikkeling van de schoolorganisatie. De andere groep is van mening dat je zonder onderwijservaring niet in staat bent effectief leiding te geven op een school.
Bekend maakt bemind
De titel van het rapport: Bekend maakt bemind, slaat op het opvallende onderzoeksresultaat dat ervaring met zij-instromers binnen de eigen organisatie de waardering aanzienlijk vergroot.
In organisaties waar al een zij-instromende schoolleider werkt, is de kans op een positieve beeldvorming 4,5 keer groter dan bij scholen zonder ervaring met zij-instromers.
Advies voor succesvolle werving
Met deze resultaten in het achterhoofd, biedt het rapport een aantal aanbevelingen voor schoolorganisatie die een zij-instromende schoolleider willen werven. Zoals het belang van vacatureteksten die uitdragen dat zij-instromers zonder onderwijservaring welkom zijn. Daarnaast is het belangrijk binnen de organisatie draagvlak te creëren. Dat kan door vooroordelen weg te nemen en succesverhalen te delen. En als eenmaal de juiste kandidaat is gevonden, is het belangrijk die te begeleiden met een goed inwerkprogramma. Daar zijn zelfs diverse subsidies en budgetten voor beschikbaar.
Meer informatie: Onderzoek naar de beeldvorming van zij-instromende schoolleiders
Bron: VOSABB
« Terug naar het overzicht
