Breinverschillen tussen jongens en meisjes benutten in de klas
31-10-2025
Jongens verstoren vaker de les en meisjes leren harder voor een toets. Zijn dat nu vooroordelen of niet? Het voorkeursgedrag van jongens en meisjes verschilt wel degelijk als gevolg van een andere ontwikkeling van het brein. Hoe kun je met die wetenschap je lessen beter afstemmen op wat jongens en meisjes nodig hebben?
In de klas zie je vaak dat jongens sneller handelen, competitiever ingesteld zijn en graag in beweging blijven. Meisjes daarentegen zoeken vaker verbinding, praten meer en vinden het belangrijk om aardig gevonden te worden. Ankie Remijn is expert effectief leren en komt wekelijks op middelbare scholen om mentoren te ondersteunen bij het begeleiden van hun leerlingen. Hoewel ze er altijd van uitgaat dat alle leerlingen verschillend zijn, hoort ze overal dezelfde soort verhalen over jongens en meisjes. “Het voorkeursgedrag van de meeste jongens is echt anders dan het voorkeursgedrag van de meeste meisjes.”
Biologische verschillen
Wat Remijn in de klas ziet, sluit aan bij wat onderzoekers concluderen: de hersenen van jongens en meisjes zijn vanaf de geboorte anders opgebouwd en ontwikkelen zich ook verschillend. Meisjes hebben gemiddeld een voorsprong op het gebied van taal en empathie, terwijl jongens vaker goed zijn in ruimtelijk inzicht en graag fysieke uitdagingen aangaan. Jongens ervaren van nature meer prikkels om te bewegen, meisjes om meer tijd te besteden aan sociale interactie.
Die biologische verschillen zijn subtiel, maar worden in de loop der jaren vaak uitvergroot door de manier waarop de omgeving reageert. Jongens en meisjes worden anders aangesproken en anders gestimuleerd, schrijft hersenexpert Jelle Jolles in Leer je kind kennen. Dat kan nadelen hebben voor de ontwikkeling van sommige leerlingen.
Een voorbeeld: leraren zijn vaak tevreden over het gedrag van meisjes omdat ze goed luisteren en hard werken. Dat lijkt positief, maar dat is het niet. Vanuit hun ontwikkeling hebben meisjes er meer aan om soms risico’s te nemen, eigen wegen te bewandelen en nieuwe ervaringen op te doen.
Wat meiden nodig hebben
Dat meiden vaker sociaal wenselijk gedrag vertonen, ziet Remijn terug in de praktijk. “Als een leraar de lesstof al drie keer heeft uitgelegd, voelen meisjes druk om te zeggen dat ze het begrijpen. Dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Daarom adviseer ik leraren na een uitleg een korte oefening te geven waarin leerlingen kunnen laten zien dat ze de stof echt snappen.”
Sociaal onwenselijk gedrag oefenen
Omdat het voor meisjes lastiger is gedrag te laten zien dat sociaal gezien onwenselijk wordt gevonden, is het extra belangrijk die situaties met ze te oefenen. “Geef ze bijvoorbeeld opdrachten waarin ze leren hun standpunt stevig te verwoorden, zoals een debat of een rollenspel. De vaardigheden die ze daarbij opdoen, kunnen ze gebruiken als ze in de toekomst voor zichzelf moeten opkomen, zoals bij een salarisonderhandeling.”
Bron: Leraar24
« Terug naar het overzicht
