Docenten moeten leren hun pedagogische keuzes te onderbouwen

31-03-2021

 

Volgens Carlos van Kan, lector pedagogiek aan Hogeschool Rotterdam, moet er tijdens de lerarenopleiding meer aandacht komen voor pedagogische vraagstukken. Zo kan het ontwikkelen van een pedagogische identiteit docenten bijvoorbeeld helpen omgaan met maatschappelijke verwachtingen.

Carlos van Kan is sinds januari 2020 werkzaam als lector pedagogiek bij Kenniscentrum Talentontwikkeling aan Hogeschool Rotterdam. Op 20 april geeft hij zijn openbare les, waarin hij zal vertellen over het begrip ‘pedagogische professionaliteit’. Wat is dat precies?

Volgens Van Kan bestaat pedagogische professionaliteit uit drie componenten: pedagogisch bewustzijn, pedagogisch legitimeren en pedagogisch handelen. “Het idee is dat we toekomstige leraren op die drie punten moeten versterken. Mijn lectoraat is verbonden aan Hogeschool Rotterdam, en daarbinnen ben ik verbonden aan het Instituut voor Lerarenopleidingen (IVL). In die opleidingen wil ik samen met collega-onderzoekers, lerarenopleiders en studenten werken aan het versterken van de pedagogische professionaliteit van onze toekomstige leraren.”

De vraag om pedagogische professionaliteit kwam dan ook vanuit het IVL. “Zij wilden in het eigen curriculum meer aandacht voor zowel pedagogiek als didactiek. Vragen rond klassenmanagement komen bij studenten en docenten sneller naar boven dan pedagogische vraagstukken, terwijl elke onderwijskundige vraag ook een pedagogische dimensie heeft. De opleiding wilde meer tijd en aandacht besteden aan hoe jonge leraren jongeren naar volwassenheid leiden. Dit heeft er mede toe geleid dat er nu een lectoraat didactiek én een lectoraat pedagogiek is. Wat we onder goed onderwijs verstaan is in essentie een waardegeladen vraag.”

Lees verder bij Science Guide

Geïnteresseerden kunnen de openbare les van Carlos van Kan op 20 april via deze link bijwonen.

Bron: Science Guide



« Terug naar het overzicht