Een lerarentekort, zegt u?

18-11-2021

 

De voorspellingen gaan uit van een vertienvoudiging van het lerarentekort in het primair onderwijs in de komende tien jaar. Louise Elffers is lector Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad (HvA), onderzoeker bij Onderwijswetenschappen (UvA) en schreef voor Didactief Online een columnblog..

 

Even heb ik overwogen om in deze column zeshonderd keer achter elkaar het woord lerarentekort te typen. Niet als lollig bedoelde gimmick, maar omdat het simpelweg het enige is waar ik aan kan denken. Het lerarentekort! Het lerarentekort!! Het lerarentekort!!! HET LERARENTEKORT!!!!

Alsof het nog nodig zou zijn om het van de daken te schreeuwen. Alsof niet iedereen het allang weet. Alsof er niet dagelijks duizenden leraren, schoolleiders, ouders en kinderen zijn die het tekort aan den lijve ondervinden, eronder gebukt gaan, eraan onderdoor gaan, moedeloos, wanhopig en gefrustreerd zijn. Alsof er nog lezers zouden zijn die na het lezen van deze column denken: ‘Goh zeg, een lerarentekort. Ik had geen idee!’ En toch kan ik weinig anders dan roepen: het lerarentekort! HET LE-RA-REN-TE-KORT!

Het water staat veel scholen al tijden aan de lippen. Langdurig onvervulde vacatures, en bij ziekte geen enkele invaller meer te vinden. Klassen die moeten worden samengevoegd of naar huis gestuurd. Den Haag en Almere zijn vooralsnog koploper, met een tekort van 15% in het primair onderwijs (Adriaens e.a., 2021). Rotterdam en Amsterdam volgen daar vlak achter. Bovenop alle onvervulde vacatureruimte is sprake van zogeheten ‘verborgen tekorten’: tekorten die worden opgevangen door de inzet van onbevoegd personeel of uitzendkrachten, of door het verdelen van leerlingen over groepen die zich gelukkig mogen prijzen dat zij nog wél een leraar hebben.

De nieuwe cijfers kunnen elk moment verschijnen. We houden ons hart vast. Maar wie ondertussen alvast naar de voorspellingen voor de iets langere termijn kijkt, zakt de moed bij voorbaat definitief in de schoenen. De huidige voorspellingen gaan uit van een vertienvoudiging van het lerarentekort in het primair onderwijs in de komende tien jaar.

Lees verder

Bron: Didactief Online



« Terug naar het overzicht