“Het goede gesprek: daar draait het om als teamcoach”

10-06-2025

 

Op het Stedelijk College miste verbinding. Zowel tussen de docenten en de schoolleiding als tussen de docenten onderling. De schoolleiding pakte daarom enkele jaren geleden de organisatiestructuur aan. Hierin spelen teamcoaches, in plaats van teamleiders, een rol. Een docent, teamcoach en schoolleider vertellen hoe dat bevalt.

Het Stedelijk College in Eindhoven is een tweetalige vmbo-tl-, havo- en vwo-school met 1475 leerlingen. “Drie jaar geleden waren er nog maar drie teamleiders op 150 docenten”, vertelt directeur Erna Brummel. “Een team vormen van 50 mensen is niet te doen, laat staan ontwikkelgesprekken voeren.” Er waren eigenlijk alleen noodzakelijke gesprekken, zoals met startende docenten. Docenten voelden zich weinig gezien en gehoord waardoor er een gevoel van ongelijkheid was. Daar leed de sfeer onder. 

Lerende organisatie

De schoolleiding had ervoor kunnen kiezen om meer teamleiders aan te trekken, maar een traject met Ben van der Hilst bracht ze op een ander spoor. Van der Hilst is een ervaren onderwijsadviseur op het gebied van de school als lerende organisatie en teamgecentreerde arbeidsorganisatie. Ze besloten op zijn advies met kleine, zelforganiserende, teams te gaan werken met meer verantwoordelijkheid en zeggenschap in alle lagen van de school. Erna: “Dat wilden we niet doen vanuit de structuur waarin we zaten, dus maakten we er een pilot van. We gaven onszelf twee jaar.”

Zeven teamcoaches

Teamcoaches zouden ervoor moeten zorgen dat de docenten meer persoonlijke aandacht krijgen. Er werd een sollicitatiecommissie samengesteld en er is meegedeeld dat iedereen intern mocht solliciteren. Erna: “We hebben van de teamcoach een taak gemaakt. Dit is in overleg met het College van Bestuur, de HR adviseur en de MR gebeurd. We hebben een taakomschrijving opgesteld en zijn intern gaan werven. We hebben een BAC ingesteld om de procedure zo soepel mogelijk te laten verlopen, de focus bij de werving lag op de coachende grondhouding van de kandidaten.”

Uit de sollicitatieronde zijn zeven teamcoaches gekomen. Teamcoach Rianne was een van de docenten die destijds op de interne vacature solliciteerde. Ze voert alle gesprekken met haar twintig teamleden gedurende het schooljaar en houdt het bij in Dialog. Dialog is een online platform dat hierop is ingericht. Volgens Rianne is het “een laagdrempelig online portfolio.” Als een docent een probleem heeft of ziek is, meldt diegene zich bij de teamcoach.

Lees verder

Brom: VO-raad



« Terug naar het overzicht