Het Greijdanus heeft een auctoraat: “Je wilt naar die cyclische manier van kennisgedreven werken”
01-09-2025
Het Greijdanus - met vestigingen in Zwolle, Hardenberg, Meppel en Enschede - heeft een auctoraat: een plek voor praktijkgericht onderzoek binnen de school. Auctor Hans Vogelzang onderzoekt hoe brede vorming meer ingebed kan worden in het onderwijs. “In het onderwijs zijn we goed in het initiëren van ideeën. Maar wat we lastig vinden is om na te gaan wat het effect van iets is. Een auctoraat kan daaraan bijdragen.”
Hans Vogelzang is al meer dan dertig jaar docent scheikunde, Algemene Natuurwetenschappen (ANW) en Natuur, Leven en Technologie (NLT) op het Greijdanus. Samen met collega’s wilde hij brede vorming op de school een impuls geven gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. “Onze school heeft de opvatting dat ontwikkeling niet alleen gaat over het cognitieve deel, maar ook om de persoonlijke ontwikkeling. De meeste van onze leerlingen verlaten de school tussen hun zestiende en achttiende. In die puberjaren gebeurt er veel qua ontwikkeling. Wij willen op school bijdragen aan de brede vorming van onze leerlingen.”
Starten auctoraat
Het idee om een auctoraat te starten kwam van Martin Jan de Jong (1960-2021; oud-bestuursvoorzitter van het Greijdanus) en Mathilde Tempelman (tegenwoordig onder andere Kwartiermaker en bestuurslid van Stichting Auctoraat in het VO). Beiden waren werkzaam op het Greijdanus én actief binnen de VO-raad. Martin Jan was geïnspireerd door de practoraten in het mbo. Hans vertelt: “Midden in coronatijd, in 2020, zijn we met het auctoraat begonnen. Al voor die tijd deden we al veel met brede vorming, zo was er al een visie ontwikkeld op brede vorming door het MT in samenwerking met de werkgroep brede vorming. In onze organisatie werken we met driehoeken. De initiator is altijd de directeur of voorzitter van bestuur, in dit geval was dat Martin Jan. Die wijst iemand in de lijn aan als actor, vaak een MT-lid of teamleider. Op diens beurt wordt een ondersteuner aangewezen, dat is degene die gevraagd en ongevraagd advies geeft en het geheel aanjaagt. Dat ben ik als auctor in dit geval. Dat wil zeggen dat ik de katalysator ben om brede vorming binnen de school verder te krijgen, gebaseerd op praktijkgericht onderzoek.”
Hans Vogelzang is auctor voor alle vestigingen van het Greijdanus in Zwolle, Hardenberg, Meppel en Enschede. Voor het uitvoeren van het auctoraat krijgt Hans twee dagen per week.
Broedplaats: vrij denken
Het auctoraat bestaat uit drie elementen: een broedplaats, een werkplaats en een onderzoekshoek. Hans: “De broedplaats is een klein element van het auctoraat en bestaat uit het vrije denken. Dat organiseer ik zo’n één keer per jaar. Dat is met de benen op tafel, een pizzapunt erbij en brainstormen met collega’s. Of ik nodig een externe spreker uit voor inspiratie en om van te leren. Dan hebben we het over hoe brede vorming er over vijf jaar uitziet. We hebben een visie geformuleerd, klopt die visie nog? Het is belangrijk om in ontwikkeling te blijven en niet vast te roesten. Daarom is het belangrijk om in vrijheid te praten om te kijken waar je staat en waar je naartoe wilt.”
Bron: VO-raad
« Terug naar het overzicht
