Inspectie uit kritiek op leerdoelen pabo
11-09-2025
Slechts een handjevol pabo’s voldoet op papier aan alle wettelijke eisen die bepalen wat een afgestudeerde leraar moet kennen en kunnen. Van de 47 onderzochte voltijd opleidingen om leraar te worden zijn er slechts 4 die álle eisen hebben verwerkt, zo blijkt uit een inventarisatie van de Onderwijsinspectie.
‘Dit is ook voor leraren zelf lastig’, schrijft inspecteur-generaal Alida Oppers in het voorwoord van de inventarisatie. ‘Het is vervelend om zonder goede toerusting voor de klas te moeten staan.’
Inventarisatie van documenten
De inspectie deed voor het eerst onderzoek naar de curricula van 47 pabo-opleidingen, inclusief de academische pabo’s en de lerarenopleidingen primair onderwijs die universiteiten alleen aanbieden. In opdracht van de inspectie namen onderzoekers van de Radboud Universiteit documenten van de hbo en wo-opleidingen onder de loep en brachten in kaart hoe de curricula eruitzien. Ze keken bijvoorbeeld naar de inhoud van de opleiding, welke onderwijsvormen ze hanteren en welke toetsen de opleidingen studenten laten afleggen.
Een belangrijk punt bij deze analyse van documenten waren de leerdoelen die elke opleiding opstelt. De inspectie legde voor het eerst de opgestelde leerdoelen van de opleidingen naast de wettelijke bekwaamheidseisen. In deze wettelijke eisen staat wat leraren moeten kennen en kunnen om goed les te geven in het primair onderwijs. De huidige bekwaamheidseisen beslaan drie categorieën en benoemen welke vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische kennis en vaardigheden er van beginnende leraren verwacht worden aan het einde van de opleiding om het beroep goed uit te oefenen.
Grote verschillen
De inspectie concludeert dat vier van de 47 onderzochte voltijdopleidingen álle wettelijke bekwaamheidseisen hebben opgenomen in hun documenten. ‘Zorgelijk’ is het volgens de inspectie dat in bijna bij alle routes naar het diploma minstens één categorie van de drie bekwaamheidseisen ontbreekt. Er zitten grote verschillen in hoe pabo’s hun curriculum invullen: ‘Een eenduidige lijn mist’. Doordat pabo’s verschillende onderwijsvormen aanbieden en niet op dezelfde manier toetsen, zitten er ook verschillen in hoe studenten afstuderen, terwijl ze juist met dezelfde kennis en vaardigheden voor de klas moeten staan schrijft de inspectie.
Bron: AOB
« Terug naar het overzicht