Lerarentekort in po aanpakken met stimuleringsregeling
10-06-2025
Het ministerie van OCW stelt 15 miljoen euro beschikbaar om leerkrachten in het basisonderwijs te stimuleren meer te gaan werken. Zo wil de overheid het lerarentekort bestrijden.
Leraren gaan dan meer werken in ruil voor bijvoorbeeld extra salaris of snipperdagen. Om hier verder mee te experimenteren kunnen basisscholen meedoen met een nieuwe pilot. ‘Veel leraren willen wel extra uren maken, maar hebben vaak wel een duwtje in de rug nodig om die stap te zetten,’ zegt staatssecretaris Mariëlle Paul van funderend onderwijs. ‘Ik wil daarom meer uren werken aantrekkelijker maken voor wie dat wil en kan. Het verhogen van het aantal gewerkte uren zorgt niet alleen voor vermindering van het lerarentekort, het zorgt er ook voor dat er vaker een bekend gezicht voor de klas staat. Zo profiteert niet alleen de leraar van het maken van meer uren, maar vooral ook de leerlingen.’
Lerarentekort
In het primair onderwijs werken ongeveer 7 op de 10 leraren in deeltijd. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 25 procent van die parttime leraren bereid is een dag (0,2 fte) meer te werken als daar een bonus tegenover staat. Dat kan extra geld zijn, maar ook niet-financiële extra’s als flexibelere werktijden, meer verlof of andere taken. Het ministerie van OCW stelt dat ook een eerste, kleinschalige pilot met het stimuleren van meer uren werken uitwees dat leraren vooral dit maatwerk willen.
Grote impact
Het ministerie heeft berekend dat de impact van meer uren werken groot is. Als op alle scholen in het po met een lerarentekort de parttime leraren die dat willen een dag meer gaan werken, dat zo’n 1.600 fte opleveren. Daarmee is het lerarentekort nog niet opgelost. Het actuele tekort in het primair onderwijs is namelijk 7.700 fte. Het ministerie spreekt van een substantiële vermindering van het lerarentekort.
Scholen kunnen vanaf 1 juli een beroep doen op de regeling. De pilot begint volgend jaar en heeft een looptijd van drie jaar.
Bron: Didactief
« Terug naar het overzicht