Wat verandert er dit schooljaar 2025-2026?

02-09-2025

 

Bij de start van het nieuwe schooljaar gelden er enkele nieuwe regels en wetten waar scholen rekening mee moeten houden. We zetten het op een rij.

De standaard Basisvaardigheden OP0 weegt mee in het eindoordeel van de inspectie

Vanaf 1 augustus 2025 zal de standaard Basisvaardigheden OP0 meewegen in het eindoordeel van scholen. Met de standaard OP0 toetst de inspectie het aanbod voor de basisvaardigheden: Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en burgerschap. De standaard krijgt het oordeel Onvoldoende wanneer bij twee of drie van de basisvaardigheden tekortkomingen worden vastgesteld. Wanneer slechts één van de drie basisvaardigheden onvoldoende is, krijgt de school wel een herstelopdracht, maar wordt de gehele standaard niet als Onvoldoende beoordeeld.

Nieuwe Governancecode voor funderend onderwijs

De geactualiseerde Governancecode Funderend Onderwijs is officieel van kracht. Op 5 juni stemden de leden van de VO-raad en PO-Raad al in met de vernieuwde code, gevolgd door goedkeuring in de algemene ledenvergadering van de VTOI-NVTK op 25 juni. Daarmee geldt de code vanaf 25 juni 2025 voor goed bestuur en intern toezicht in het primair en voortgezet onderwijs.

De code is gebaseerd op vijf kernprincipes: verantwoordelijkheid, verbinding, lerend vermogen, integriteit en openheid. Op basis hiervan zijn normen geformuleerd, die richting geven aan goed bestuur en toezicht in het funderend onderwijs.

Geactualiseerde kerndoelen onderbouw VO eind 2025 opgeleverd

Uiterlijk eind 2025 zijn alle geactualiseerde kerndoelen voor het po en de onderbouw van het vo opgeleverd. De wettelijke verankering van deze kerndoelen verloopt gefaseerd: vanaf augustus 2026 treden Nederlands en rekenen-wiskunde in werking. In 2027 volgen de overige leergebieden.

Tegelijkertijd is ook de actualisatie van de examenprogramma’s voor de bovenbouw van het vo in volle gang. Deze programma’s worden vanaf dit schooljaar beproefd op pilotscholen en vervolgens de komende jaren in ‘tranches’ vastgesteld.

De inpassing van het geactualiseerde curriculum in de dagelijkse onderwijspraktijk is voor scholen een stevige opgave. Scholen kunnen zich hier al op voorbereiden en aan de slag gaan met het nieuwe curriculum. De VO-raad wil scholen maximaal ondersteunen in deze en start vanaf dit najaar activiteiten op dit vlak.

Startdatum nieuwkomersbekostiging aangepast

De startdatum van de nieuwkomersbekostiging wordt per 1 januari 2026 aangepast, zodat de bekostiging voortaan wordt berekend vanaf de dag van eerste inschrijving op een school. Voor deze aanpassing is – naast aanpassing van de bekostigingsystematiek – ook een aanpassing van de definitie van ‘nieuwkomersleerlingen’ nodig. De aanpassing is ter consultatie en binnenkort verwachten we meer informatie.

Gevolgde onderwijsuren mogen meetellen in Z-route inburgering

Sommige uren onderwijs die jongeren gevolgd hebben op onder meer het praktijkonderwijs en de ISK, mogen voortaan meetellen voor de 'urenverplichting taalonderwijs' in de Zelfredzaamheidsroute (z-route) bij de inburgering. Sinds 10 juli 2025 is een wijziging van het ‘Besluit inburgering 2021’ van kracht, waarmee onder andere dit mogelijk wordt gemaakt.

Nieuwkomers vier jaar buiten onderwijsresultatenmodel

Recent heeft de inspectie aangekondigd dat - vooruitlopend op de aanpassing van de regeling ‘Leerresultaten VO’ - sinds dit voorjaar nieuwkomers in het vo de eerste vier jaar dat zij onderwijs volgen niet meetellen in het onderwijsresultatenmodel. Eerder was dit nog de eerste twee jaar. De VO-raad is hier blij mee.

Wetsvoorstel Versterking positie ouders en leerlingen

Wet versterking positie ouders en leerlingen:
Deze wet heeft als doel de positie van ouders en leerlingen in het passend onderwijs te versterken.
Dat betekent dat leerlingen en ouders eenvoudig toegang moeten hebben tot informatie over het ondersteuningsaanbod van de school én recht hebben om hierover mee te praten. Het schoolbestuur moet beslissingen over het ontwikkelperspectief motiveren aan leerlingen. Daarnaast moeten de basis- en extra ondersteuning in de schoolgids worden opgenomen.

Per 1 augustus 2025:

  • Hoorrecht voor leerlingen over hun ontwikkelingsperspectief en hoorrecht van alle leerlingen over het ondersteuningsaanbod van de school
  • Het ondersteuningsaanbod staat in de schoolgids, Schoolondersteuningsprofiel (SOP) komt te vervallen.

Wetsvoorstel Wet vrij en veilig onderwijs

Het wetsvoorstel gaat over de versterking van het veiligheidsbeleid op scholen. De verwachting is dat de wet in werking treedt op 1 augustus 2026. Het gaat, op hoofdlijnen, om de volgende zaken:

  • De huidige meld-, overleg- en aangifteplicht (MOA) bij vermoedens van seksuele misdrijven wordt uitgebreid. Voortaan geldt de meld- en overlegplicht ook bij mogelijke seksuele intimidatie door iemand met een taak of functie richting een leerling of student.
  • Er moet, voor de onafhankelijkheid, naast een interne vertrouwenspersoon, ook een externe vertrouwenspersoon worden aangesteld.
  • De school dient een klachtenregeling te hebben en aangesloten te zijn bij een landelijke klachtencommissie.
  • Scholen moeten een personeelslid aanstellen als coördinator van het veiligheidsbeleid. Deze neemt ook de taken van de eerder verplichte coördinator van het pestbeleid op zich. Daarmee wordt de rol van de coördinator voor het anti-pestbeleid uitgebreid naar het bredere veiligheidsbeleid.
  • Het schoolbestuur is verplicht om het veiligheidsbeleid jaarlijks te evalueren.

Werkende CO2-meter verplicht

Vanaf 1 juli 2025 moet in alle klaslokalen in het funderend onderwijs een werkende CO2-meter aanwezig zijn. Dit geldt zowel voor bestaande bouw als voor nieuwbouw. Het CO2-gehalte in de ruimte is een indicator voor de mate van luchtverversing. Een goede luchtkwaliteit draagt bij aan hogere leerprestaties. Kennispartner Ruimte-OK heeft hiervoor een behulpzame Handreiking Optimaal ventileren met de CO2-meter.

Subsidie aanvragen voor Onderwijsregio's

Onderwijsregio’s kunnen tussen 18 augustus en 22 oktober 2025 subsidie aanvragen voor de periode 2026-2029. Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de regeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s 2025, waarmee 50 onderwijsregio’s ontstaan met daarin nagenoeg alle schoolbesturen, mbo-instellingen en lerarenopleidingen.

Met deze meerjarensubsidie krijgen de onderwijsregio’s de ruimte om de ingezette lijn op de regionale aanpak van de personeelstekorten verder te ontwikkelen en uit te voeren.

Bron: VO-raad



« Terug naar het overzicht