Wordt burgerschap in onderwijs een vorm van dressuur?

14-01-2020

 

Scholen­koepels vinden dat de minister zich te veel bemoeit met het onderwijs in burgerschap. ‘Dit dreigt een vorm van dressuur te worden.’

Scholen hekelen de wijze waarop minister Slob het onderwijs in burgerschap wil inrichten. Zij vinden het niet stroken met de vrijheid van onderwijs. Slobs wetsvoorstel wordt deze week behandeld in de Tweede Kamer. 

Volgens Verus, een vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs die ruim 4000 scholen vertegenwoordigt, en de verenigingen voor openbare scholen VOS/ABB en VOO, slaat de minister door in bemoeizucht. “Hij heeft een soort catalogus gemaakt van alles wat ‘wij’ goed gedrag vinden”, zegt Verus-voorzitter Berend Kamphuis (61). “Daarmee loop je het risico dat burgerschapsonderwijs een vorm van dressuur wordt, een disciplinering. Dat is niet de wezenlijke opgave van burgerschap.”

Ook de verenigingen voor openbare scholen VOS/ABB en VOO vinden dat Slob met de nieuwe burgerschapsopdracht te diep ingrijpt in de vrijheid van onderwijs. “Met deze parameters daalt de minister in het hoe van het onderwijs”, zegt directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB. “Ik vind dat je dat aan de scholen moet laten.”

Lees het hele artikel in Trouw

Bron: Trouw, Verus, VOS/ABB



« Terug naar het overzicht