De mens die je wordt - samenwerken rond vormingscurriculum

05-03-2020

 

Burgerschapsvorming op school? Dat is te mager. Onderwijs gaat om brede vorming. Dat vinden Greijdanus en GSR Rotterdam. Zij werken samen aan een groot project rondom vorming en een eigen vormingscurriculum. “Het is de kérn van wat onderwijs is.”

Greijdanus (met vestigingen in Zwolle, Hardenberg, Meppel en Enschede) en de GSR (in Rotterdam en Rijswijk) werkten al een paar jaar binnen de eigen scholen aan het beter grip krijgen op de vorming van leerlingen. “Acht jaar geleden startten we hiermee. We wilden ophalen wat er al gebeurt, dat bundelen en leerlingen bij hun examen ook laten zien hoe ze op Greijdanus gevormd zijn”, vat projectleider Vorming Mathilde Tempelman samen. “Maar we ontdekten gaandeweg dat we niet zo goed wisten wat we bedoelden met vorming.” Eenzelfde verhaal speelde op de GSR. Schoolleider Huib van Leeuwen: “Het is een feit dat we leerlingen ook een stuk vorming meegeven die verbonden is aan de christelijke identiteit van ons onderwijs. Maar dat zit ‘m in meer dan wat losse activiteiten. Vorming zit in hoe docenten functioneren, in de leerstof, in hoe je met elkaar omgaat. Dat heeft allemaal invloed op de mens die je wordt.”

Twee jaar geleden besloten Greijdanus en de GSR deze handschoen gezamenlijk op te pakken. Níet om te komen tot eenzelfde vormingscurriculum, wél om elkaar te scherpen én om met expertise van buiten de school verder te ontwikkelen.

--

Dé vraag is: wat heb je dan te bieden en hoe laat je dat zien? “Ja, hoe maak je vorming in vredesnaam meetbaar? We willen leerlingen zich laten realiseren wat ze hebben meegekregen. Dat is een behoorlijke zoektocht”, zegt Van Leeuwen. De GSR werkt aan een plusdocument waarin leerlingen hun ontwikkeling vastleggen. Ook bij Greijdanus willen ze “absoluut niet in de lijn terechtkomen van beoordelen en meten”. Tempelman: “Maar we willen de brede vorming wel merkbaar maken. Dit jaar krijgt een groot deel van de leerlingen voor het eerst een vormingsdocument bij hun examen. Daarin reflecteren ze zelf op hun vorming.”

Verder delen

GSR en Greijdanus houden elkaar scherp, en werken samen met de Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit van Onderwijs (een samenwerkingsverband tussen scholen, de Universiteit van Amsterdam en de Inspectie), de Theologische Universiteit Kampen en Verus. De komende tijd delen beiden hun ervaringen ook met andere vo-scholen.

Lees het hele artikel

Bron: Verus



« Terug naar het overzicht