Ik durf het bijna niet te zeggen, maar....

30-09-2019

 

...moeten we als onderwijssector niet zélf meer laten zien wat wel goed bij ons gaat? Zo reageert Arnoud Messelink, bestuurder CorDeo Scholengroep & Stichting Koalah op LinkedIn op alle negatieve beeldvorming in de media over het onderwijs. Hij komt zelf met een positief, eigen verhaal over het onderwijs.

 

'De teneur in de media vind ik niet zo positief. Besturen potten te veel geld op. We klagen over onvoorspelbare uitkeringen van de overheid. Passend onderwijs is mislukt. Het lerarentekort moet door de overheid worden opgelost. De werkdruk is torenhoog. Tja, dat komt niet meteen over als een aantrekkelijke beroepsgroep. Ik zie juist ook veel mooie voorbeelden om mij heen. Ook bij onze eigen scholen van CorDeo. Die deel ik graag, samen met wat kritische noten. Wie weet krijgt het navolging?

Passend onderwijs durf ik bij CorDeo een succes te noemen. Niet dat alles voor elk kind lukt en vlekkeloos verloopt, zeker niet. Maar onze verwijzingen naar het speciaal (basis)onderwijs dalen al 15 jaar gestaag. Inmiddels zitten we ruim onder het landelijk gemiddelde. Niet vanwege de invoering Passend Onderwijs maar omdat het onze eigen wens al was en is!

En nee, dat betekent niet dat ons ziekteverzuim intussen fors is gestegen, die is de afgelopen jaren juist gedaald tot onder de 4%, ook onder het gemiddelde. En nee, onze onderwijsresultaten zijn niet evenredig gedaald, we schommelen wat dat betreft gewoon rond het gemiddelde. En nee, het betekent ook niet dat we er onverantwoord veel geld in pompen en bijna failliet gaan. Sterker nog, we hebben meerdere scholen die echt hun best moeten doen om het geld ‘op’ te krijgen omdat ze met minder middelen al goed onderwijs én werkplezier realiseren.

Hoe dit kan? Door de tomeloze inzet van onze medewerkers. Doordat we investeren in de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap op elk niveau. Door verantwoordelijkheid niet alleen op papier ‘laag in de organisatie neer te leggen’. Maar ook doordat scholen steeds vaker atypisch kiezen voor grotere klassen waardoor ze geld overhouden voor onderwijsassistenten, ICT-middelen enz. om leerkrachten te ondersteunen en vernieuwingen te realiseren. Dat lijkt beter te werken dan het formeren van kleine klassen waardoor je verder niets meer te bieden hebt.

Wat ik verder nog graag wil? Het lerarentekort en de werkdruk liever gisteren dan vandaag oplossen. Ook wij hebben het afgelopen jaar veel te vaak groepen naar huis moeten sturen. Het dichten van de loonkloof met het VO zou wellicht kunnen helpen. Die loonkloof is ook absurd trouwens. Maar waar moeten die extra mensen vandaan komen denk ik dan. Ik lees dat veel zij-instromers uit de zorg komen, hadden ze daar niet ook al zoiets als tekorten?

Het tekort aan leraren kan naast bovenstaande ook worden aangepakt door deeltijdwerkers te verleiden/stimuleren meer te werken denk ik. Er zijn zoveel mensen met een bevoegdheid, ze werken alleen parttime. Bij CorDeo werkt meer dan 90% van de medewerkers parttime. Dat is hun goed recht. Maar op dat punt zitten wij dan weer fors boven het landelijk gemiddelde. Iemand daar nog goede ideeën voor?

En naast de nodige investeringen van de overheid kunnen we zelf als besturen wellicht ook geld vrijmaken door de reserves van de samenwerkingsverbanden op te doeken. Want laten we eerlijk zijn: is het niet een beetje gek dat een samenwerkingsverband passend onderwijs aparte reserves heeft terwijl de aangesloten besturen ook al reserves hebben die ruimschoots boven de ondergrenzen liggen? We kunnen toch makkelijk samen garant staan voor risico's die een samenwerkingsverband loopt? Kon ook nog wel eens een positieve uitwerking hebben op onze betrokkenheid bij het samenwerkingsverband :-)

Zo. Heb ik het toch gezegd.'

Bron: LinkedIn, Arnoud Messelink



« Terug naar het overzicht